Zaznacz stronę

Świat reklamy internetowej i techniki marketingu interaktywnego stały się w dzisiejszych czasach dominującą formą reklamy, zarówno pod względem powszechności, jak i skuteczności w pozyskiwaniu potencjalnych klientów.  Wszystko za sprawą ogromnego progresu w rozwoju Internetu. Również w Polsce dostęp do sieci stał się na tyle powszechny, że pozyskiwanie nowych klientów przy jego użyciu jest niezwykle opłacalne. Jednak w gąszczu nowych technik łatwo się pogubić – dziś postaramy się rozróżnić marketing szeptany od marketingu wirusowego. 

Marketing szeptany (z angielskiego „whisper marketing” lub „word of mouth marketing”) opiera się przede wszystkim na rozprzestrzenianiu się informacji – związanych z marką lub produktem – poprzez przekazy ustne klientów, którzy z daną firmą mieli styczność. Jest to pewnego rodzaju przeniesienie dawnego terminu „poczty pantoflowej” do Internetu i wykorzystanie dostępnych środków takich jak portale społecznościowe (z niekwestionowanym światowym liderem, czyli portalem Facebook) czy fora ogólne lub specjalistyczne. Do kontaktu na linii klient-firma dochodzi tylko i wyłącznie w momencie zainicjowania tego typu sytuacji, np. poprzez zadanie pytania na forum z prośbą o opinie. Możliwe jest również działanie mające na celu podtrzymanie dyskusji i dążenie do jej ciągłego rozwoju. Drugą, dość podobną techniką, jest marketing wirusowy (z angielskiego „viral marketing”), ale posiadającą bardziej atrakcyjną formę oraz ukryty przekaz.

Częstym modelem działania jest utworzenie atrakcyjnego materiału reklamowego np. w postaci krótkiego, zabawnego filmu, w którym pojawia się ledwo zauważalna informacja o produkcie lub marce. W drugim etapie materiał w błyskawicznym („wirusowym”) tempie rozsyłany jest między internautami, którzy niejednokrotnie nie są do końca świadomi, że jest to forma reklamy i skupiają się przede wszystkim na zabawnej formie, którą chcą podzielić się ze znajomymi. Po raz kolejny środkiem przekazu może być portal społecznościowy, np. tablica na Facebooku. Jak widzimy obie formy różnią się nieco formie i poziomie jawności przekazywanej informacji. Marketing szeptany generuje jawne dyskusje, które są niezwykle wiarygodne, gdyż udzielają się w nich zwykli ludzie, którzy skorzystali z danej usługi lub produktu. Marketing wirusowy natomiast stara się „opakować” ukrytą informację handlową w ładną formę i sprawić by rozprzestrzeniała się błyskawicznie w Internecie. Połączenie obu form z pewnością przyniesie znakomite rezultaty!